Friday 19 August 2011

hutangku terhadap AMANAHKU...



Bismillahirrahmanirrahim...
Alhamdulillah x100...

saat ini sebenarnya hatiku sdg menangis...
masih baru beberapa jam yang lalu pemergian ibu sahabat seperjuangnku y sama-sama berkhidmat sebagai pendidik di sebuah Sek Ren tempat kami sama-sama mencurah bakti dan ilmu..walaupan aku tidak pernah mengenali dan melihat wajah ibu itu, tp aku dapat merasai perasaan sahabtku itu saat ini menghadapi suatu kehilangan, tambahan lagi kehilangan itu adalah orang yang melahirkannya..

Di sekolah ini lah, lahirnya bibit-bibit kasih sayang yang sukar ku ungkapkan dgn baris kata-kata atau ucapan...kasih sayang yang lahir dr lubuk hati ini, aku yakini ia adalah dr Allah tuhan yang Maha Kaya dengan sifat Al-Rahman dan Ar-Rahim Nya..

Permulaan tugasku sbg guru, aku menjadi seorang yang tegas dan suka menunggikan suara, ini dek kerana perangai mereka yang kadang-kala meragut kasabaranku..
tapi lain pula jdnya slps 2 bln mengajar, hati ini Allah campakkan kasih sayang yang sangat dalam, sehinggakan mataku ini sering dibasahi air mata jika ada yang mengasari anak2 didikku, sifat marahku yang sememangnya sukar dikawal pada mulanya tiba-tiba berubah menjadi selaut kasih sayang kpd mereka..

teringat saat diriku memegang lujnah Exco Pembangunan Insan sesama memgang tampuk kepimpinan pelajar MPP (Majlis Perwakialn Pelajar), saat itu diriku terumbang ambing dlm melaksanakan tugas, serius dr lubuk hati ini sbnr sgt X10 x layak memegang lujnah tersebut, kedudukan diriku dlm lujnah tersebut sbg 'penyebok' dlm organisasi sahaja...'penyebok' adalah gelaran y aku beri utk diriku ketika itu yang aku rasa x pernah menyumbang ape2 pn utk organisasi dan kepimpinan...yang aku ingat cuma memberi idea setiap kali meeting...tp action, nothing...
aku berhutang sbnrnya dgn Allah atas tugas2 ku yang x terlaksana...aku berhutang dan hutangku masih belum terlangsai...

tetapi sebalik hakikat itu,Die lah Allah yang Maha Tahu segala apa yang telah diaturkanNya...
Allahu Akbar!!!
masih segar dlm lubuk memoriku ini saat melepaskan lujnah(amanah) tersebut saat melangkah keluar pulang ke negeri kelahiranku pd hari akhir semester 6...diri ini menyesal x terhingga apbila amanah Allah aku x laksanakan sebaik mungkin...
kepulanganku dgn seribu satu penyesalan buat aku berkobar-kobar berkhidmat di tanah air utk bangsa, ummah juga agamaku yang tercinta...
bermula saat itulah setiap peluang yang hadir di hadapanku, setiap tugas yang diberikan olah barisan kepimpinan Haluan Pahang cuba aku sahut segagah mungkin,dgn kudrat dan kemampuan yang ad... kadang-kala kepenatan dan keletihan buat diriku mulai goyah utk terus berdiri atas jalan ini, tapi aku yakin setiap langkahku ad Allah bersamku, Die Maha Kuasa dan dengan KekuasaanNya Die campakkan kekuatan dlm diri ini yang sememangnya sering lemah dan x berdaya..

Alhamdulillah, terima kasih ya Allah atas segala susunanMu utk diri ku ini, Sesungguhnya aku yakini Engkau Maha Tahu ape yang terbaik utk kehidupanku di dunia juga diakhirat...

~Perkongsian ini sebenarnya ingin sekali dirahsiakan, tp niat asal utk menulis entry ini adlah utk kalian baca ambil la iktibar drnya...SETIAP AMANAH YANG DIBERIKAN AKAN DIPERTANGGUNGJAWABKAN DAN DEPERSOALKAN SEMULA DI AKHIRAT KELAK...jika kalian membaca entry ini sangatlah rugi jika tidak mengambil manfaat darinya, izinkan diri ini mendapat saham kebaikan di akhirat kelak dgn setiap amalan kalian atas perkongsian dan nasihat dr entry ini...~

mohon maaf atas segala kesilapan,

Waallahu'alam...

Sekian perkongsian dr mawar biru..

No comments:

Post a Comment